Xiaomi Mediaspelare Och TV -lådor: Mi Box International Version Baserad På Android TV För TV, Granskning Av Andra TV -lådor Och Deras Inställningar

Innehållsförteckning:

Anonim

Under de senaste åren har mediaspelare blivit alltmer populära. Ett av de mest kända företagen som tillverkar kvalitetsenheter är Xiaomi. Smarta varumärkesprodukter kännetecknas av omfattande funktionalitet, liksom en acceptabel kostnad.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Vad är det och varför behövs det?

En särdrag hos Xiaomi mediaspelare är att de kör Android -operativsystemet, vilket har en positiv effekt på deras funktionalitet. Huvuduppgiften för en sådan enhet är att spela multimediefiler både från Internet och från externa medier. Det bör noteras att Xiaomi -enheter kan fungera med både moderna TV -apparater och äldre modeller. Användningen av en sådan enhet gör att du kan göra en vanlig skärm till en smart -TV med oändliga möjligheter.

Användningen av Xiaomi mediaspelare kännetecknas främst av bekvämlighet

• Lättare och snabbare att lägga till i din samling multimediefiler. Det kan vara musik, filmer eller till och med vanliga fotografier.
  • Att katalogisera och söka efter olika multimediaverk blir enklare och snabbare. Det är mycket lättare att behålla allt på enhetens interna minne eller flyttbara hårddisk än det är att lagra många filmer på olika diskar. Dessutom kan du använda Xiaomi mediaspelare för att organisera information på det sätt som passar dig.
  • Mer pålitlig lagring än diskar. Oroa dig inte för att dina filer skadas eller saknas.
  • Mer bekväm användning jämfört med visning av filer på en dator. Att titta på en film på en stor skärm är mycket roligare än på en datorskärm.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Modellöversikt

Xiaomi erbjuder ett stort urval av mediaspelarmodeller som skiljer sig åt i utseende, tekniska egenskaper och kostnad.

Mi Box 4C

Mediaspelaren är en av företagets billigare set-top-boxar. Den kan spela multimediefiler i 4K -upplösning . Enheten har artificiell intelligens som är avsedd att förenkla processen med att använda gadgeten. Kännetecken för mediaspelaren är dess platta och fyrkantiga kropp och små dimensioner. Alla gränssnitt och kontakter är placerade på baksidan, vilket förenklar driften mycket. En 4-kärnig processor med en klockfrekvens på 1500 MHz ansvarar för konsolens prestanda.

Inbyggt minne på 8 GB, vilket knappt räcker för att installera applikationer, så multimediefiler måste lagras på externa medier . Bland modellens främsta fördelar är stöd för 4K, möjligheten att läsa många format, närvaron av en inbyggd radio och andra användbara funktioner, samt en bekväm fjärrkontroll.

Den enda nackdelen är att firmware är främst inriktad på den kinesiska marknaden, men du kan hitta många lokaliserade alternativ på ryska forum.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mi Box International Version

Denna modell är en av de mest populära och efterfrågade på marknaden. Bland enhetens särdrag kan man notera dess unika utseende, liksom utmärkta tekniska data . Fodralet är matt, så fingeravtryck syns knappt på det. Spelaren har gummerade ringar som kraftigt minskar glidningen. Under utvecklingsprocessen ägnade företagets ingenjörer stor uppmärksamhet åt fjärrkontrollen, som är en liten bar med en joystick. Du måste vänja dig vid det, men då blir det omöjligt att föreställa sig att använda fjärrkontrollen utan en sådan joystick.

Fjärrkontrollen greppar perfekt i handen och det är enkelt att trycka på knapparna . På grund av det faktum att fjärrkontrollen fungerar på grundval av Bluetooth -teknik, behöver du inte rikta den mot spelaren. En 4-kärnig processor med en klockhastighet på 2 GHz är ansvarig för mediaspelarens prestanda. Det inbyggda RAM-minnet för 2 GB räcker för att enheten ska fungera stabilt. Konstigt nog finns det ingen trådanslutning här. Det finns bara en trådlös nätverksanslutning. En speciell egenskap hos spelaren är att den körs på operativsystemet Android TV.

Eftersom modellen är internationell har den full tillgång till alla Googles tjänster.

Bild
Bild
Bild
Bild

Mi Box 4

Mi Box 4 är en annan populär konsol från det kinesiska märket som introducerades 2018. Bland enhetens särdrag är möjligheten att spela upp video i 4K -format och närvaron av ett röststyrsystem . Det bör noteras att det idag inte finns någon version av denna digitalbox för den internationella marknaden, så menyn och de inbyggda tjänsterna fungerar bara i Mellanriket.

Mi Box 4 drivs av Amlogic S905L -processor, har 2 GB RAM och 8 GB internt minne . Standardutrustningen för enheten inkluderar själva set-top-boxen, en ergonomisk fjärrkontroll, en strömförsörjning och en HDMI-kabel. Alla tillbehör, liksom själva tillbehöret, är tillverkade i ett vitt färgschema. Enheten har en egen fjärrkontroll som inkluderar ett röstigenkänningssystem. Detta låter dig söka efter specifika ord, starta applikationer, se vädret och mycket mer. För att aktivera röststyrning räcker det med att trycka på mikrofonknappen på fjärrkontrollen.

Bild
Bild
Bild
Bild

Mi Box 3S

Modellen är en av de mest populära, den introducerades 2016. Kan förlänga din TV: s livslängd genom att förse den med unika funktioner och låta dig titta på filmer i högupplöst format . I sitt utseende skiljer sig enheten nästan inte från andra tillverkares produkter, och alla skillnader är koncentrerade inuti. För prestanda för Mi Box 3S är Cortex A53 -processorn med 4 kärnor ansvarig, som kan leverera en klockhastighet på 2 GHz. Ombord finns 2 GB RAM och 8 GB internt minne, vilket är tillräckligt för att enheten ska fungera stabilt.

Det speciella med Mi Box 3S är att digitalboxen kan spela upp nästan alla videoformat, vilket gör den till en utmärkt lösning för hemmabruk . Det bör noteras att denna modell är avsedd för den kinesiska marknaden, så det finns inga fullvärdiga Google-tjänster eller röstsökning. Du kan bli av med problemet genom att installera en global firmware, som finns på Internet.

Om det behövs kan du installera Android TV Remote Control -appen på din smartphone, vilket duplicerar fjärrkontrollens funktioner och är utformad för att ge maximal bekvämlighet.

Bild
Bild
Bild
Bild

Mi Box 3C

Detta är budgetvarianten av flaggskeppets digitalbox. Denna modell kännetecknas av utmärkta tekniska egenskaper och attraktiva kostnader . När det gäller utseendet skiljer sig modellen knappast från sin äldre bror, men den inre fyllningen är annorlunda för dem. Enheten kör en vanlig version av Android -operativsystemet. Amlogic S905X-H-processorn ansvarar för prestandan för mediaspelaren från det kinesiska företaget.

Det kan man inte säga modellen fick kraftfull hårdvara, men det är tillräckligt för att garantera att konsolen fungerar . Om du använder enheten som en mediaspelare blir det inga problem och fryser. Men när du laddar tunga spel uppstår kraschar omedelbart. En särdrag hos enheten är röststyrningsfunktionen, som låter dig ange kommandon och därmed söka. Det finns ingen inbyggd spelare installerad här, så du måste leta efter några andra alternativ i butiken. Tack vare detta kan Mi Box 3C hantera nästan alla format, vilket gör att den sticker ut från sina konkurrenter.

Bild
Bild
Bild
Bild

Mi Box 3 Enhanced Edition

Mi Box 3 Enhanced Edition är en av de mest sofistikerade modellerna av det kinesiska märket, som kan skryta med sina unika tekniska egenskaper, samt genomtänkt ergonomi. Utvecklarna uppmärksammade enhetens prestanda, som är ansvarig för den 6-kärniga MT8693-processorn. Dessutom finns en separat Power VR GX6250 grafikaccelerator. Enheten kan spela alla kända format. Mi Box 3 Enhanced Edition-paketet är enkelt och innehåller själva set-top-boxen, en fjärrkontroll och en HDMI-kabel . Kabeln är kort, så du måste köpa en till.

Men fjärrkontrollen visade sig vara ganska snygg och funktionell. Det fungerar på grundval av Bluetooth-teknik, så du behöver inte rikta det mot digitalboxen . Dessutom finns det ett inbyggt gyroskop, med vilket du kan göra fjärrkontrollen till en joystick. Mediaspelaren och alla tillbehör är gjorda i ett vitt färgschema. Enheten saktar inte ner både vid uppspelning av videor från mediesamlingen och vid uppspelning av strömmande video. För vissa format måste du installera ytterligare codecs som finns i butiken. Det är möjligt att installera en digital TV -applikation, en ny webbläsare med många inställningar eller ett spel.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Vilken ska man välja?

För att Xiaomi mediaspelare ska kunna fullgöra de uppgifter som tilldelats den måste särskild uppmärksamhet ägnas åt urvalsprocessen. Först och främst måste du vara uppmärksam på RAM och lagring . RAM är ansvarigt för bearbetning av information, därför påverkar det direkt hastigheten på hela systemet. Nästan alla Xiaomi -mediaspelare kan skryta med 2 GB RAM eller mer. Detta är tillräckligt för att garantera bekvämt arbete med olika applikationer och titta på videor i hög kvalitet.

Om du planerar att lagra olika multimediefiler i enhetens minne är det värt att välja modeller som har en stor mängd minne . En mediaspelare med 64 GB eller mer ombord anses vara optimal för normal användning. Om du behöver få ett större värde kan du använda ett minneskort eller ansluta en extern hårddisk.

Det bör noteras att i modern verklighet används den interna enheten endast för att installera applikationer, eftersom filmer i bra kvalitet väger för mycket och bara kan passa på externa enheter.

Bild
Bild
Bild
Bild

Huvuduppgiften för Xiaomi mediaspelare är att spela upp videor. Den mest populära och efterfrågade upplösningen är 1920 x 1080 pixlar, vilket är tillräckligt för de flesta TV -apparater . Det är ingen mening att köpa en digitalbox som kan leverera bilder i 4K-upplösning om TV: n inte stöder denna kvalitet. Oavsett upplösningen för digitalboxen kommer bilden alltid att vara i TV: ns maximala upplösning.

Det är också värt att uppmärksamma gränssnitt. För att Xiaomi set-top-boxen ska kunna utföra sina uppgifter fullt ut måste den vara ansluten till nätverket . Alla företagets modeller kan göra detta både på grundval av en trådlös anslutning och via Ethernet -porten. Den senare metoden är mer pålitlig och kan garantera maximal hastighet, medan trådlös teknik är bekväm. När du väljer den optimala Xiaomi -mediaspelaren måste du se till att den kan läsa alla format som användaren behöver. Dessutom är det bäst att ge företräde åt modeller som körs på ett nytt operativsystem, eftersom detta har en direkt inverkan på prestanda.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarmanual

Det är mycket viktigt att studera reglerna för användning av digitalbox. Om den inte är korrekt ansluten kan det uppstå driftsproblem. Innan du börjar använda den, var noga med att kontrollera att alla portar fungerar, eftersom det ibland händer att en av dem misslyckas . Den första uppstarten är vanligtvis lång och tar mycket tid, eftersom operativnätet måste konfigurera allt. Användaren behöver bara välja en region och ange data för det trådlösa nätverket om den kommer att användas.

Innan du börjar spela filer, se till att alla nödvändiga codecs och spelare är installerade . Du kan ladda ner dem från App Store. För att göra detta är det tillräckligt att logga in där eller skapa ett konto i dess frånvaro. För att styra från telefonen kan du installera den egenutvecklade Xiaomi-appen, som låter dig byta kanal, starta multimediefiler eller stänga av digitalboxen på distans. Således kan Xiaomi TV -box förbättra bildskärmens multimediefunktioner.

I urvalsprocessen måste du vara uppmärksam på enhetens tekniska egenskaper och se till att de är lämpliga för användarens behov.

Rekommenderad: