Diktafoner (53 Bilder): Professionella För Inspelning Av Konversationer Och Andra Typer. Vad är Det Och Vilken Diktafon är Bättre Att Välja? Betyg Av Bärbara Modeller, Recensioner

Innehållsförteckning:

Anonim

Det finns ett trevligt uttryck som säger att en röstinspelare är ett specialfall av en bandspelare. Och bandinspelning är verkligen den här enhetens uppdrag. På grund av deras bärbarhet är röstinspelare fortfarande efterfrågade, även om multifunktionella smartphones kan sopa denna produkt från marknaden. Men det finns nyanser som skiljer enheten och användningen av inspelaren, och de hjälpte dem att inte bli en teknisk relik.

Bild
Bild
Bild
Bild

Vad det är?

En diktafon är en högspecialiserad enhet, det vill säga den klarar en specifik uppgift bättre än till exempel ljudinspelning på en smartphone. Det är en liten enhet som används för ljudinspelning och efterföljande lyssning på inspelningen. Och även om denna teknik redan är 100 år gammal är den fortfarande efterfrågad. Naturligtvis ser en modern röstinspelare mycket mer kompakt ut än de första modellerna.

Idag är en röstinspelare en liten enhet, definitivt mindre än en smartphone, det vill säga dess dimensioner gör att du kan bära utrustning med dig utan problem . Det kan behövas: studenter och lyssnare på olika utbildningskurser, journalister, seminariedeltagare.

En diktafon är användbar vid ett möte, det behövs där det finns mycket information, det låter länge och det är helt enkelt omöjligt att komma ihåg eller skissera allt.

Bild
Bild
Bild
Bild

Skapelsens historia

Denna fråga har alltid en filosofisk innebörd. Om en diktafon är en inspelningsenhet kan en sten med inskriptioner och grottmålningar tillskrivas den. Men om vi ändå närmar oss vetenskap, fysik, då Thomas Edison uppfann 1877 en revolutionerande enhet som han kallade fonografen . Sedan byttes denna enhet till grammofonen. Och denna uppfinning kan mycket väl kallas den första röstinspelaren.

Men varför, då, exakt en diktafon, var kommer detta ord ifrån? Dictaphone är ett dotterbolag till det berömda Columbia -företaget . Och denna organisation började i början av 1900 -talet att producera utrustning som registrerar mänskligt tal. Det vill säga namnet på enheten är företagets namn, vilket har hänt mer än en gång i företagets historia. I början av 60 -talet av förra seklet diktafoner dök upp, spela in ljud på bandkassetter. Och det här är exakt vad som under många år betraktades som en modell av en sådan enhet: en "låda", en knapp, en kassett, en film.

Bild
Bild
Bild
Bild

Den första minikassetten gjordes i Japan 1969: att säga att det var ett genombrott är att säga ingenting . Enheten började minska, den kunde redan kallas kompakt. Och på 90 -talet av förra seklet kom den digitala eran, som naturligtvis också berörde diktafoner. Efterfrågan på filmprodukter sjönk förutsägbart, även om siffran inte helt kunde ersätta filmen på länge. Och sedan började strävan efter storlekar: diktafonen kunde enkelt byggas in i ett armbandsur - det verkar som att alla kunde känna sig som en agent 007.

Men inspelningskvaliteten för en sådan enhet var inte lika med den som visats av mer välbekanta tekniska modeller . Därför var jag tvungen att välja mellan storlek och ljudkvalitet. Och det finns situationer när detta val inte är uppenbart. Idag kommer alla som vill köpa en diktafon att stöta på ett enormt erbjudande. Han kan hitta en budget -hobbymodell eller köpa en professionell enhet. Det finns modeller med en mängd olika mikrofoner, och det finns de som är utformade för hemlig inspelning. Och naturligtvis finns det idag miniatyrdiktafoner med utmärkt ljudinspelning, men du kan inte kalla sådana enheter för budget.

Bild
Bild
Bild
Bild

Översikt över arter

Idag finns det två typer av röstinspelare som används - analog och digital. Men naturligtvis är en annan klassificering, mer villkorad, också lämplig. Hon delar upp enheter i professionella, amatörer och till och med barn.

Analog

Dessa enheter spelar in ljud på magnetband: de är kassett och mikrokassett. Bara priset kan tala för ett sådant köp - de är riktigt billiga. Men inspelningstiden begränsas av kassettens kapacitet, och en vanlig kassett rymmer bara 90 minuters ljudinspelning . Och för dem som använder röstinspelaren regelbundet är det inte tillräckligt. Och om du fortfarande vill behålla inspelningen måste du lagra kassetterna själva. Eller så måste du till och med digitalisera posterna, vilket är ganska mödosamt.

I ett ord, nu köps sådana röstinspelare sällan . Och detta görs vanligtvis av dem som har för vana att arbeta med kassetter. De vill inte ändra det, för att vänja sig vid enhetens nya huvudsakliga egenskaper. Även om digitala röstinspelare lockar köparen till sin sida varje dag.

Bild
Bild
Bild
Bild

Digital

I denna inspelningsteknik finns information kvar på minneskortet, vilket i sin tur kan vara externt eller inbyggt. I stort sett skiljer digitala enheter sig bara i inspelningsformatet. Och då är det en stark spridning: Det finns diktafoner med en extern mikrofon, med röstaktivering, med en ljussensor.

Det finns apparater för barn, blinda och andra.

Bild
Bild
Bild
Bild

Röstinspelare klassificeras enligt ett antal egenskaper

• Efter typ av mat . De kan vara laddningsbara, laddningsbara och universella. Om märkningen innehåller bokstaven B betyder det att designen är batteridriven, om A är laddningsbar, om U är universell, om S är en soldriven enhet.
  • Efter funktionalitet . Det finns modeller med en förenklad lista över funktioner, till exempel spelar de in ljud - det är allt. Det finns enheter med avancerad funktionalitet, vilket innebär att inspelningen kan lyssna på, att det finns navigering genom den inspelade informationen. Hörlurar, bra logistik med kontrollknappar och till och med en kamera - det finns mycket på marknaden idag. Diktafonspelaren har blivit en föråldrad koppling till detta koncept.
  • Till storlek . Från röstinspelare som ser ut som ett vanligt dekorativt armband, till enheter som liknar minihögtalare, en tändare med mera.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Utöka funktioner för röstinspelaren med ytterligare funktioner. Inte alla köpare förstår varför de behövs, men vanliga användare uppskattar tillverkarens idéer . Till exempel, när röstinspelningsaktiveringen är aktiverad i diktafonen, aktiveras inspelningen endast när ljudet överskrider aktiveringströsklarna. Det finns också en timerinspelning i många modeller, det vill säga att den slås på vid en viss tidpunkt. Funktionen för loopinspelning är också bekväm för användare, när inspelaren inte slutar spela in och när den når gränserna för sitt minne, samtidigt som tidiga inspelningar skrivs över.

De har moderna enheter och mycket viktiga skyddsfunktioner . Så många röstinspelare är utrustade med en digital signatur - det vill säga de låter dig avgöra på vilken enhet inspelningen gjordes och om den har ändrats. Detta är till exempel viktigt för bevisning i domstol. Det finns också en maskering av fonogram i moderna diktafoner: det låter dig inte se fonogram på ett USB -minne om du vill läsa dem med en annan enhet. Slutligen hindrar lösenordsskyddet dig från att använda en stulen röstinspelare.

Bild
Bild
Bild
Bild

Dimensioner

Dessa prylar brukar delas in i kompakta och miniatyr. Diktafoner anses vara miniatyr, jämförbara i storlek med en tändsticksask eller en nyckelfob . Det här är modeller som vanligtvis inte är större än en tändare. Men ju mindre inspelaren är, desto mindre är dess potential. Vanligtvis klarar sådana enheter bara inspelningsfunktionen, men du måste lyssna på informationen via en dator.

Bärbara röstinspelare är de mest efterfrågade, eftersom fler användare använder denna teknik öppet, och det är absolut inte nödvändigt att göra det praktiskt taget osynligt för dem. Och för samma student är det viktigt att inte bara spela in en föreläsning, utan också att kunna lyssna på den på väg att studera, det vill säga utan att behöva överföra ljudinspelningen till en dator. MEN ju fler funktioner en röstinspelare har, desto mindre är chansen att den blir väldigt liten . Valet är lyckligtvis stort.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Betyg av de bästa modellerna

Denna lista innehåller de 10 bästa modellerna, som i år erkändes som de bästa av olika experter (inklusive riktiga användare baserat på deras feedback). Informationen presenterar ett tvärsnitt av tematiska samlingar, jämförelsematerial av olika modeller: från billig till dyr.

Philips DVT1110 . En utmärkt röstinspelare om dess huvudsakliga syfte är att spela in personliga anteckningar. Billig enhet, och den stöder bara WAV -format, är klassad för 270 timmars kontinuerlig inspelning. En multifunktionell, kompakt och lätt gadget med ett stort frekvensområde, användarvänlighet och ett utmärkt tillverkares rykte. Nackdelarna med modellen inkluderar en monomikrofon, stöd för ett enda format. Inspelningsmärken kan ställas in på enheten. Tillverkad i Kina.

Bild
Bild
Bild
Bild

Ritmix RR-810 4Gb . Denna modell är den mest budgetmässiga i listan, men den uppfyller sitt pris mer än. Har ett inbyggt minne på 4 GB. Diktafonen är enkanalig och har en extern mikrofon av god kvalitet. Tillhandahålls av tillverkare och en timer, knapplås och aktivering med röst. Designen är inte dålig, det finns ett urval av färger, det kan användas som en flash -enhet. Vissa användare klagar visserligen över små knappar (verkligen, inte bekvämt för alla), ett batteri som inte kan bytas ut och ljud som kan finnas i det färdiga materialet.

Bild
Bild
Bild
Bild

Ambertek VR307 . Universell modell, eftersom den stöder 3 ljudformat. Bra enhet för inspelning av intervjuer. Det "förklarar sig" som ett USB -minne, därför kan du med hjälp av ett sådant verktyg göra dolda poster. Dess fördelar är låg vikt, mikrostorlek, snygg design, möjligheten att spela in till och med en viskning, röstaktivering, 8 GB minne, ett metallhölje. Dess nackdelar är att inspelningarna blir större, alternativet för ljudaktivering kan vara något fördröjt som svar.

Bild
Bild
Bild
Bild

Sony ICD-TX650 . Väger endast 29 g och levererar fortfarande högkvalitativ inspelning. Modellen är 16 GB internminne, 178 timmars drift i stereoläge, ultratunn kropp, röstaktivering, närvaro av en klocka och en väckarklocka, snygg design, fördröjd timerinspelning bland alternativen, ta emot meddelanden och skanna dem, utmärkt utrustning (det finns inte bara hörlurar, utan också ett läderfodral, samt en datoranslutningskabel). Men alternativet är redan budgetfritt, det stöder inte minneskort, det finns ingen kontakt för en extern mikrofon.

Bild
Bild
Bild
Bild

Philips DVT1200 . Ingår i budgetkategorin för röstinspelare. Men för inte mest pengar köper köparen en multifunktionell enhet. Gadgeten är lätt, ljudet spelas in perfekt vid låga frekvenser, brusreduceringssystemet fungerar perfekt, det finns en plats för ett minneskort. Nackdelar - möjligheten att spela in endast i WAV -format.

Bild
Bild
Bild
Bild

Ritmix RR-910 . Enheten är billig, men bekväm, förmodligen i detta betyg är det det mest kompromissalternativet, om du inte vill spendera särskilt på en diktafon. Bland dess fördelar-ett metallhögteknologiskt fodral, samt en LCD-display, röstaktivering och timer, indikering av inspelningstid, 2 högkvalitativa mikrofoner, ett kapacitivt avtagbart batteri. Och den har också en FM -radio, möjligheten att använda gadgeten som musikspelare och flash -enhet. Och enheten har inga uppenbara nackdelar. Tillverkad i Kina.

Bild
Bild
Bild
Bild

Olympus VP-10 . Gadgeten väger bara 38 g, har två inbyggda kraftfulla mikrofoner, perfekta för journalister och författare. De uppenbara fördelarna med tekniken inkluderar stöd för 3 ledande ljudformat, vacker design, utmärkt minne för långa samtal, röstbalans, brett frekvensområde, mångsidighet. Den största nackdelen med enheten är plasthöljet. Men på grund av detta är inspelaren lätt. Gäller inte billiga modeller.

Bild
Bild
Bild
Bild

Zooma H5 . En premiummodell, av allt som presenteras i denna topp, är den dyraste. Men den här enheten är verkligen unik. Den har en speciell design med skyddande metallstänger. Ett hjul för manuell justering syns under mittkanten. Genom att köpa en sådan enhet kan du räkna med ett supertåligt fodral, en skärm med högsta klarhet, 4 inspelningskanaler, hög autonomi, bekväm kontroll, bred funktionalitet och ganska kraftfulla högtalare. Men den dyra modellen har också nackdelar: det finns inget inbyggt minne, den ryska menyn finns inte heller här. Slutligen är det dyrt (inte ett alternativ för de flesta studenter).

Men du kan fästa den på ett stativ, börja spela in i autoläge och poängen för gadgets brusreduceringssystem är också hög.

Bild
Bild
Bild
Bild

Philips DVT6010 . Det kallas den bästa prylen för inspelning av intervjuer och rapporter. Tack vare innovativ teknik garanterar tekniken kristallklar inspelning: ljudsignalen analyseras vid ingången och brännvidden justeras automatiskt i förhållande till objektets avstånd. Modellen har en enkel meny (8 språk), knappsatslås, ljudvolymindikator, snabbsökning efter datum / tidskategori, pålitligt metallhölje. Hela strukturen väger 84 g. Enheten är konstruerad för en maximal inspelningstid på 22280 timmar.

Bild
Bild
Bild
Bild

Olympus DM-720 . Den vietnamesiska tillverkaren erbjuder en modell som är ledande i många toppar i världen. Silverkropp av aluminiumlegering, vikt endast 72 g, digital matrisdisplay med en diagonal på 1,36 tum, ett klipp som är fäst på enhetens baksida - detta är beskrivningen av modellen. Dess otvivelaktiga fördelar inkluderar ett stort frekvensområde, snygg design, ergonomi, användarvänlighet och attraktiv batteritid. Och den här enheten kan också användas som ett USB -minne, vilket för många är den sista anledningen till att köpa just den här modellen. När det gäller nackdelarna hittar experterna inga uppenbara brister. Här hittar du en väckarklocka, en telefonsvarare, brusreducering, bakgrundsbelysning och röstmeddelanden. Ett utmärkt val, om inte det bästa.

Betyget sammanställs för att öka, det vill säga att den första positionen inte är toppens ledare, utan utgångsläget i listan.

Bild
Bild
Bild
Bild

Användbara tillbehör

Vid val av röstinspelare är möjligheten att använda ytterligare tillbehör kanske inte av sista betydelse. Detta inkluderar ett förvaringsfodral, hörlurar och till och med en telefonlinjeadapter. Perfekt, om enheten har en kontakt för expansionsmikrofoner som förstärker inspelningen med flera meter och framgångsrikt bekämpar brus under inspelning . De hjälper också till att göra utomhusinspelning om inspelaren av någon anledning måste döljas bakom kläder.

Bild
Bild
Bild
Bild

Hur väljer man?

Valet mellan digitalt och analogt är nästan alltid till förmån för det förra. Men det finns inte heller så uppenbara egenskaper som måste beaktas vid val av röstinspelare.

• Inspelningsformat . Dessa är vanligtvis WMA och MP3. Det är upp till varje användare att avgöra om ett föreslaget format är tillräckligt för honom, eller om han behöver ha flera samtidigt. Det är sant att en mikrofon av hög kvalitet ibland är mycket viktigare än olika format.
  • Inspelningstid . Och här kan du falla för betet från säljaren, som lockar med stora antal. Inspelningstiden är både lagringskortets kapacitet och inspelningsformatet. Det vill säga sådana egenskaper som kompressionsförhållande och bithastigheter spelar in. Om du undviker detaljer är det bättre att inte titta på antalet angivna timmar för kontinuerlig inspelning, utan på ett visst läge. Detta kommer att vara 128 kbps - det kommer att ge bra kvalitet även för inspelning av en lång föreläsning i ett ganska bullrigt rum.
  • Batteri-liv . Den faktiska drifttiden för gadgeten beror på den. Det är värt att komma ihåg att det finns modeller med ett icke-flyttbart batteri som inte kan bytas ut.
  • Känslighet . Detta är viktigt, eftersom avståndet från vilket röstinspelaren kommer att spela in rösten beror på denna egenskap. Att ta en intervju eller spela in dina tankar är en sak, men att spela in en föreläsning är en annan. En signifikant parameter är känsligheten, indikerad i meter, det vill säga hur känslig gadgeten är, det kommer att framgå av den angivna indikatorn för avståndsmätare som högtalaren kan vara på.
  • Röstaktivering (eller röstinspelare med taligenkänning) . När tystnad inträffar stoppar den handhållna enheten inspelningen. Detta inses väl i en föreläsning: här förklarade läraren flitigt något, och sedan började han anteckna tavlan. Om det inte fanns någon röstaktivering skulle inspelaren ha spelat in krita slipning. Och så stängs enheten av vid denna tidpunkt.
  • Ljuddämpning . Detta innebär att tekniken kan känna igen bruset och slå på egna dämpningsfilter för att motverka det.

Detta är några av de viktigaste egenskaperna hos valet, andra funktioner behöver inte en så detaljerad beskrivning (timer, väckarklocka, radio, arbete på en mikrokontroller). Varumärken är säkert mer att föredra, men enkel budget, inte så välkända modeller bör inte uteslutas från de övervägda.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Var och hur används det?

För många människor är en röstinspelare en professionell teknik. När det gäller journalister, till exempel. Syftet med gadgeten är att spela in högkvalitativ information som inte kan erhållas i någon annan form (kontur, använd videofilmning).

Bild
Bild
Bild
Bild

Var annars används diktafonen?

• Inspelning av föreläsningar, information vid seminarier och möten . Den sista punkten berövas ibland uppmärksamhet, men förgäves - det kan vara svårare att riva upp anteckningarna i anteckningsboken senare.
  • Inspelning av ljudbevis (till exempel för domstol) . Det finns nyanser när denna post kommer att läggas till i undersökningsmaterialet, men i allmänhet är sådan användning utbredd.
  • För inspelning av telefonsamtal . Och det här är inte alltid något från serien "för tvister", det är bara det att det ibland är lättare att överföra innehållet i konversationen till en tredje part.
  • För att föra en ljuddagbok . Modernt och ganska praktiskt: sådana poster väger lite, tar lite plats. Ja, och ibland är det trevligt att lyssna på ditt gamla jag.
  • Som garant för avtal . Till exempel om du lånar ut till en vän, eller om du behöver fixa villkoren för en affär.
  • Att utveckla dina egna oratoriska färdigheter . Att träna framför en spegel är inte alltid så effektivt, eftersom du måste utvärdera dig själv online. Och om du spelar in din röst kan misstag och misstag demonteras i detalj. Många människor har ingen aning om hur de låter utifrån, de blir kränkta om nära och kära kommenterar dem ("du pratar väldigt snabbt", "sväljer bokstäver" och så vidare).

Idag används diktafonen sällan för att spela in musik, bara om du snabbt behöver fixa en melodi, som du sedan vill hitta för att lyssna.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Granska översikt

Det är alltid intressant att lyssna på riktiga användare som redan har testat hur den eller den här inspelaren fungerar. Om du läser recensionerna på forumet kan du göra en liten lista med kommentarer från ägare till röstinspelare. Vad power -användare säger:

• om du köper en röstinspelare med ett stort antal funktioner kan det visa sig att de sällan behövs, och du måste betala extra för dem - du ska inte kopiera det som redan finns i smarttelefonen:
  • märkesmodeller är nästan alltid en garant för kvalitet, och du ska inte vara rädd om utrustningen är tillverkad i Kina (japanska och europeiska märken har monteringsställen i Kina, och vi pratar inte bara om diktafoner);
  • att köpa en professionell röstinspelare för personligt bruk, utanför affärsändamål, är mer en impuls än en tankeväckande handling (en student behöver inte dyra prylar för att spela in sina tankar eller spela in föreläsningar);
  • metallhöljet skyddar inspelaren bättre från stötar, desto mer möjligt desto mindre enhet.

Inte bara journalister arbetar med diktafonen, och om du ofta måste spela in ljud kanske smarttelefonen inte längre klarar det, är det dags att köpa en annan pryl. Lyckligt val!

Rekommenderad: